intellectual vanities… about close to everything

BOLTANSKI HERZSCHLAG PFEFFERBERG IN BERLIN

with one comment

BOLTANSKI-HERZSCHLAG-PFEFFERBERG IN BERLIN

(http://de.wikipedia.org/wiki/Christian_Boltanski)

Xavier Laboulbenne & Olaf Pradhan
Termin
Mai bis Juni 2007
Veranstaltungsort
Pfefferberg Berlin

MAI-JUNI 2007

Kuratiert durch xavier laboulbenne und olaf pradhan

http://www.youtube.com/watch?v=sJU5QhOWSoM

Im Jahr 2005 schuf Christian Boltanski eine Installation, die sowohl die Summe, als auch die Reduktion all seiner vorhergehenden Werke scheint, eine Synthese von vergangenem und aktuellem, des Individuums und des Kollektivs, des Körpers und des ihm umgebenden Raumes. “Mon Coeur”, aus dem Jahre 2005 ist eine Installation bestehend aus einer Glühbirne und Lautsprechern, in variablen Dimensionen in einem Raum in dessen Mitte die nackte Glühbirne zum Klang des schlagenden Herzen des Künstler flackert. Dieses unkonventionelle Selbstportrait des Künstlers weckt ein beängstigendes und doch musisches Gefühl im Betrachter, ist gemässigt und doch monumental und verbindet das organische mit dem elektronischen.
Ziel des Ausstellungsprojektes ist es, die Installation in Berlin zu zeigen, und in dem sie behutsam in die einmalige urbane Landschaft der Metropole eingefügt wird, eine Verbindung zwischen der ominösen Vergangenheit Berlins mit einer seiner progressivsten Komponenten aufzubauen: der Klub-Kultur. Im Grunde ist es nur in Berlin möglich diese Verbindung aufzubauen, und kann diese Verbindung standhalten und verstanden werden als die extremste Reduktion dessen was eine Klubnacht bietet- der zu den Bässen vibrierenden Architektur, die Erfahrung von Licht und Klang in ihrer einfachsten und intensivsten Form- denn hier liegt die Wiege der elektronischen Musik.
Die Inststallation wird in den Kellern des „Pfefferberges“ zu sehen sein. Ehemals eine Bierbrauerei, die 1841 eröffnet wurde, wird der Ort heute für soziokulturelle Aktivitäten genutzt und reflektiert recht gut den allgemeinen Zustand des heutigen Berlins; teilweise wiederaufgebaut, teilweise noch im Sanierungszustand und andernorts noch in Ruinen, aber definitiv im Wandel. Der Gebäudekomplex umfasst auch ein außergewöhnliches Kellersystem, welches während des 2. Weltkrieges als Bunker genutzt wurde und seitdem nicht mehr für die Öffentlichkeit zugänglich war. In diesen Räumlichkeiten ist es möglich die Arbeit Christian Boltanskis in einmaliger Weise zu erfahren und somit die Perzeption seines Werkes zu intensivieren, da der Besucher, indem er sich seinen Weg durch die Keller bahnen muss, dem Herzschlag der in der Ferne hörbar ist folgend, Teil der organischen Struktur der Installation wird. Eine Konstellation die so in einem Museum äußerst schwer zu realisieren, wenn nicht gar unmöglich, ist. Zudem wird seine Arbeit in einen historischen Kontext gebunden und dadurch, dass sie aus dem üblichen institutionellem Rahmen gelöst ist, wird die Möglichkeit geboten die Arbeit in einem unkonventionellem Stil zu mediatisieren.
Die Ausstellung wird im Mai 2007 öffnen und über einen Zeitraum von zwei Monaten laufen.

BOLTANSKI HERZSCHLAG PFEFFERBERG MAI-JUNI 2007

Curated by xavier laboulbenne and olaf pradhan

In 2005, Christian Boltanski created an installation, which was both the sum and the subtraction of all his previous works, a synthesis of the past and the present, the individual and the collective, the body and its architectural surrounding. “Mon Coeur”, 2005, electric bulb, speakers, variable dimensions: a dark padded room, containing at his center a naked electric bulb, palpitating to the rhythm of the artist recorded heart pulsations, its tune loudly amplified by a sound system. This unconventional self-portrait triggers a haunting and melodic sensation, both modest and monumental, organic and electronic – a theatrical even giving the illusion of being inside a thoracic cage.

The following exhibition project aims to present this installation in Berlin and through a sensitive integration into the unique urban landscape of the metropolis, raises association with both its ominous past and one of its most progressive contemporary expression: club-culture. In fact, only the context of Berlin could add this layer of interpretation, and this installation understood as a minimalization at the extreme of the club experience: light and sound in their simplest and most intense form – the architecture vibrating to the tempo of the bass is a familiar experience in the capital of electronic music. Pfefferwerk appears to be the most suited location for this project. A former beer distillery build in 1841, situated in the middle of the city, at the edge of Mitte and Prenzlauerberg, this former industrial complex, partially reconverted for socio-cultural activities, reflects the state of the city at large, partly rebuild, in renovation and sometime still in ruin. It contains a remarkable complex of vaulted caves, used as shelter during WWII and since closed to the public, but in perfect conditions. This unique context will allow the artist to radicalize the experience of his work, link it to an historical situation, and also in contrast to usual institutional exposures, create the opportunity to research and develop new strategy to mediate this installation.

Notice:

Artist-inspiration-artwork-authorship could be the sequence that defines the categorical specter of the dogmatic art world and converts the art object in an ontological ectoplasm, commodified through its fetishization.

A displacement from the object toward the experience, to be connected with the renewed processes of dematerialization of the art object during the last decades, creates the link with club culture. In fact, the club culture phenomenon relates, through its concept of non archival art without any intention of posterity, to the fleetingness of the narcotic ecstasy and fugacity of the musical product, which legitimacy in the hand of dj’s producers rarely goes beyond one or two months.

The importance of electronic dance music in the last cultural developments of this turn of the century relates to the specificity of physical phenomenon such as sound and light, working materials extraordinarily propitious for a decade where the desubstantialization of the object and virtualization of space are implemented by the digital revolution. Deleuze already prophesies that we must invent new concepts in order to yield new realities. In this interstitial space between club culture and contemporary art takes place the anonymous and aprogrammatic break up of the romantic esthetic corpus that had dominated a major part of artistic production in the XX century.

http://www.herzschlag-berlin.de

spring summer 2007
saturday from 2 to 10pm
and by appointment

for more information call…

xavier laboulbenne 49(0)157 73898772
olaf pradhan 49(0)163 4813073

email info@herzschlag-berlin.de

frühjahr sommer 2007
samstags von 14 bis 22 uhr
und nach vereinbarung

weitere informationen telefonisch…

xavier laboulbenne 49(0)157 73898772
olaf pradhan 49(0)163 4813073

email info@herzschlag-berlin.de

Written by huehueteotl

May 23, 2007 at 12:42 pm

One Response

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  1. merci:) x

    xavier

    May 23, 2007 at 7:59 pm


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